Het ultieme doel van H4T is om het zelfvertrouwen van de Talenten te versterken. Gebrek aan vertrouwen wordt menigmaal veroorzaakt door ‘slechte’ cijfers die een negatieve spiraal laten zien.
- Ik kan dat vast niet
- Het lukt me niet mijn huiswerk te maken
- Ik heb geleerd voor mijn toets, maar ik begrijp er niets van
- Het proefwerk/ de overhoring ging slecht
- Ik haal een onvoldoende, zie je wel dat ik het niet kan!!
- Ik snap er echt niets van, ik maak mijn huiswerk helemaal niet meer!!!
Bij H4T starten we met het uitleggen van, begeleiden met en controleren van het huiswerk, op zo’n manier dat de Talenten snappen wat ze hebben gedaan. Ze hebben ook AL het huiswerk gedaan, ook als ze een som of een opdracht niet begrepen (en dus stoppen). Het maken (én de controle) van het huiswerk is de basis voor het leren van de overhoringen en de proefwerken. Ze leren dan in ieder geval de juiste aanpak. Toetsen gaan daardoor beter, de cijfers gaan omhoog met als ultieme gevolg dat indirect het zelfvertrouwen is gestegen.
Bij H4T zien we dat op den duur:
- De Talenten zelfstandiger werken;
- Beter weten wat ze doen;
- Goede vragen stellen om achter het antwoord te komen;
- Beter plannen en werk in het voren maken. (Dat is toch wel fijn!!).